Verduurzaming verenigingsgebouw De Jutter

Beste medewerkers en bezoekers van De Jutter.
Als bestuur zijn we tevreden over, en eigenlijk ook wel trots op, de realisering van onze nieuwe bar. Hij is inmiddels flink in gebruik genomen en we horen gelukkig veel positieve geluiden. Zowel over het gebruik als de uitstraling er van.

In de afgelopen periode is het bestuur druk bezig geweest met het maken van plannen om ons gebouw te verduurzamen. Niet alleen in economische zin, maar juist ook voor het milieu.

We hebben inmiddels zonnepanelen aangeschaft en die zullen zo snel mogelijk geplaatst gaan worden. In de loop van het proces kwamen we er achter dat onze dakbedekking gerust nog een paar jaar mee kan. Echter niet zo langs als de verwachte levensduur van de zonnepanelen. Het dak is ook niet geïsoleerd waardoor we veel warmteverlies hebben.

Na het opvragen van meerde offertes is inmiddels de opdracht verstrekt om het dak te isoleren van buitenaf (meest economische en beste methode) door een erkende aannemer. Er komen isolatieplaten op van 8cm dik, waaroverheen nieuwe dakbedekking word gelegd.

Zodra het nieuwe dak er op ligt zullen de zonnepanelen geplaatst worden. De investeringen zijn fors maar noodzakelijk. Uiteindelijk zullen ze terugverdiend gaan worden door een lagere energierekening. Het bestuur is niet over één nacht ijs gegaan en heeft vertrouwen in het proces en de manier van financieren.

Er komt nog één grote investering aan om ons gebouw helemaal “klaar” te hebben voor de toekomst. De kachels die we gebruiken zijn verouderd en niet meer de meest economische. Nieuwe kachels zonder de isolatie van het dak aan te pakken zou zonde zijn. We gaan nu sparen en plannen maken om deze ergens in de komende jaren te kunnen vervangen.

We hopen op een zeer zonnige toekomst!