Oud papierploeg “De Jutter” neemt afscheid met mooie verhalen (dha)

Op Den Helder Actueel:
Door DHfoto 28 feb 15 – 16:49

De laatste ploeg papier ophalers, einde aan een tijdperk (DHFOTO).Den Helder – Ongeveer vijftig jaar lang haalde buurtvereniging De Jutter oud papier op voor beheersstichting “Jeugd, Sport en Ontspanning (JSO)”, maar hieraan komt nu een einde. Vrijdagavond kwamen de mensen bij elkaar die tot de laatste ploeg behoorden. Nog even een hapje en een drankje en vooral oude anekdotes ophalen. Begeleid door beelden op de beamer kwamen er vele verhalen los. De eerlijkheid gebied te zeggen dat die niet allemaal voor publicatie geschikt zijn. Gezellig werd het dus wel!

Het verenigingsgebouw “De Jutter” heeft sinds de oprichting de steun gehad van vrijwilligers die trouw oud papier ophaalden in de wijken van Den Helder, om de exploitatie van het gebouw te bekostigen. Helaas moet deze activiteit gestopt worden, hieraan liggen verschillende redenen ten grondslag. Zo is de gemeente door heel Den Helder Blauwe bakken aan het plaatsen, waardoor steeds minder papier wordt opgehaald. Ook de vergrijzing van de oud papierploeg en weinig nieuwe aanwas van de jeugd is een probleem. Toen tot overmaat van ramp de bus het begaf, na al een aantal dure reparaties, besloot de ploeg er een punt achter te zetten. Investeren in een nieuwe(re) bus leek door voornoemde redenen niet echt rendabel.

“Natuurlijk betreuren wij dit, maar we kunnen alleen maar dankbaar zijn voor alle vrijwilligers die al die jaren voor ons klaar hebben gestaan”, aldus voorzitter Paul Blankenzee. “De inkomsten van het papier zullen we zeker missen op de begroting. We kunnen doordraaien met de inkomsten uit zaalhuur van verschillende verenigingen. Dit is ook ons doel, ruimte bieden aan clubs en verenigingen voor een schappelijke prijs. De begroting zonder de inkomsten van het papier is nog sluitend, maar we houden niets over om van te sparen of het gebouw te verbeteren. Dat kunnen we best even uitzingen, maar we zullen wel op zoek moeten naar nieuwe inkomsten voor de exploitatie.”

Hapje en drankje en mooie verhalen bij de foto's op de beamer (DHFOTO).Bus Jutter met aanhanger (foto De Jutter).Anekdotes
Met weemoed wordt teruggedacht aan karretje “Gompie”. Een driewieler met buitenboordmotor uit de begintijd. Moeder De Boer uit de Beukenkampstraat kwam ter sprake, met de kerst altijd chocolaatjes voor de ophalers. De meiden van de slager die ter promotie op de markt worst uit moesten delen, maar vaak niet verder dat het gebouw van “De Jutter” kwamen. De ophalers aan de worst, de meiden aan een bakkie en weer opgewarmd terug naar de slagerij.

De rook die voorbij kwam toen de bus onder de Zanddijk moest remmen. Wat bleek, papier was op de uitlaat gevallen en in brand gevlogen, een emmertje van een verbouwereerd jongetje die aan het vissen was bood uitkomst en het brandje was snel geblust. Dan de steeg in de Wezenstraat, veel oud papier te halen, maar wel uitkijken want Pietje Lont had er gewoonte van gemaakt om daar zijn grote boodschap te doen, daar wilde je niet met je handen in grijpen.

Gompie (foto De Jutter).VVV
Die keer dat ze bij de V.V.V. van Callantsoog oude folders mochten ophalen. Een busje met aanhanger leek de heren voldoende. Het bleek veel te zijn, heel veel. Nou ja, een beetje stouwen en alles zat er in. “Onderweg naar huis kwamen steeds de voorwielen omhoog wegens de zware belading, levensgevaarlijk maar ja, we moesten door. Gelukkig geen diender in de buurt, want we zeker van de weg gehaald”, aldus Thijs, vrijwilliger van het eerste uur.

Vier van de vrijwilligers deze avond hebben meer als veertig jaar geholpen, twee meer als dertig jaar. Nick hielp al wel zestien dagen, maar ja, hij kon natuurlijk niet weten dat het op zou houden, anders had hij zeker de veertig jaar vol gemaakt!

Het einde van de ploeg?
Welnee, papier halen ze niet meer op, maar ze zijn allemaal bereid om zich nog zeker één keer per maand in te zetten voor “De Jutter”. Blijven ze elkaar nog zien en kunnen ze nog eens een biertje drinken met elkaar. De eerste klus staat al op de rol, eind maart krijgt het plafond in de grote zaal nieuwe platen en ze zijn bereid het voorbereidende werk voor deze klus op zich te nemen. “Een lintje zullen ze wel niet krijgen, maar alle hulde voor zulke trouwe vrijwilligers”, aldus één van de bestuursleden van J.S.O.